piątek, 14 listopada 2008

Cyfrowe zdjęcia czarno-białe

Wydaje się sprawą bardzo prostą przejście z kolorowego zdjęcia do wersji czarno-białej. Cóż, na pewno jest to łatwiejsze, niż wykonanie czynności odwrotnej, jednak mimo to wymaga zastosowania pewnych technik, oraz, co najważniejsze w fotografii, myślenia.

Jako 'produkt wejściowy' użyjemy publikowanego tu już zdjęcia jeźdźca. Oto i ono:

Najprostszą metodą jest po prostu pozbyć się informacji kolorystycznej ze zdjęcia. Można to zrobić na trzy sposoby, jednak dają one identyczny efekt. Te sposoby to:
-Desaturacja (Image=>Adjustments=>Desaturate albo Shift+Ctrl+U)
-Przejście w tryb monochromatyczny (Image=>Mode=>Grayscale)
-Zmniejszenie nasycenia barw do zera (Image=>Adjustments=>Hue/Saturation i Saturation na -100)
Te trzy działania dają identyczny efekt, ponieważ z punktu widzenia Photoshopa są dokładnie tym samym. Efekt wygląda na naszym przykładzie tak:

Jak widać, nie jest to efekt specjalnie spektakularny, szarości są mdłe i płaskie. Zdecydowanie lepiej jest zrobić to inaczej. O powyższych metodach zapominamy więc, i przechodzimy do kolejnej, bardzo prostej, ale dającej dobre efekty.

Metoda ta polega na nałożeniu na zdjęcie gradientu. Ustawiamy jako barwy czerń i biel (Shift+D), a następnie nakładamy gradient (Image=>Adjustments=>Gradient Map). Efekt prezentuje się tak, jak poniżej:

Cienie są zdecydowanie głębsze, kontrast bardziej interesujący, jednak dalej nie jest to 'ten wymarzony efekt'. Próbujemy dalej. Zostają dwie metody, niestety już nieco trudniejsze, jednak dające bardzo dobre rezultaty.

Pierwsza, daje szczególnie dobry efekt przy miękkich portretach i w old-stylowej fotografii mody. Polega na wyciągnięciu ze zdjęcia samego kanału jasności, bez kanałów odpowiadających za barwy. Aby to zrobić, musimy najpierw przejść z RGB na Lab-Color (Image=>Mode=>Lab Color). Następnie wchodzimy w zakładkę Channels, i wybieramy kanał Lightness. Zaznaczamy całe zdjęcie, i kopiujemy do nowego pliku (Ctrl+A, Ctrl+C, następnie Open, New, i Ctrl+V). Efekt jest zauważalnie jaśniejszy niż w wyniku poprzednich metod:

Ostatnia metoda, wymagająca nieco więcej własnej kreatywności, nadaje się świetnie do zdjęć przyrodniczych, widoczków, zdjęć sportowych, generalnie mówiąc, nadaje się do wszystkich, bowiem sami ustalamy poziom szarości, kontrast i wszystkie inne parametry zdjęcia. Metoda polega na mieszaniu kanałów. Wybieramy więc mixer (Image=>Adjustments=>Channel Mixer). Następnie zaznaczamy opcję Monochrome, i przesuwając odpowiednie suwaki, decydujemy o jasności każdego z kanałów. Używając tego narzędzia, możemy uzyskać nawet tak nienaturalny efekt:

Na zdjęciu zastosowany został jedynie Channel Mixer, nic innego... Daje to pojęcie o możliwościach małego, prostokątnego okienka mixera. Oczywiście możemy uzyskać też bardziej naturalne efekty, stosując mniejsze zmiany w kanałach (tu akurat było mocne przyciemnienie niebieskiego, zielony w okolicach zera, i jasny czerwony). Generalnie, by zachować naturalny poziom jasności, suma wartości kanałów powinna być możliwie zbliżona do 100 (np. czerwony 90, zielony -20, niebieski 30), jednak nikt nie powiedział, że musiby zamykać się w kręgu naturalnych efektów?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!