poniedziałek, 3 maja 2010

Soft Retouch

Przy swoich zdjęciach (gdy fotografuję ludzi) stosuję właściwie tylko dwa rodzaje obróbki, roboczo nazywam je soft retouch i hard retouch. Oczywiście, lekko je modyfikuję w zależności od oczekiwanego efektu, ale generalnie schemat jest ten sam.

Dziś, korzystając z faktu, że spokojnie retuszuję zdjęcia z wczorajszej sesji, opiszę na przykładzie jednego ze zdjęć obróbkę soft retouch.

Zaczniemy od gołego zdjęcia, wywołanego prosto z pliku raw (dokładnie *.cr2). Wywołanie przy lekkiej korekcji jasności (suwak brightness o +4) w Adobe Camera Raw:

Pierwsze, co zrobiłem, nie jest oczywiście elementem obróbki każdego zdjęcia, ale w tym wypadku okazało się konieczne. Za pomocą Crop Tool wykadrowałem i wypoziomowałem zdjęcie:

Drugi krok to lekkie wyostrzenie selektywne (w tym wypadku - tylko oczu). Przeważnie wyostrzenie wykonuje się po skończonej obróbce, ale przy pracy na warstwach nie ma to znaczenia. Skopiowałem warstwę tła, i zastosowałem po kolei Desaturate (Ctrl+Shift+U) i filtr High Pass na ustawieniu 7,3. Na koniec zmieniłem krycie warstwy na Soft Light. To mój standardowy sposób wyostrzania, dlatego całą sekwencję mam zapisaną pod klawiszem F4. Po utworzeniu warstwy wyostrzającej dodałem do niej maskę, całą czarną, malując na biało tylko krawędzie oczu i źrenic:

Kolejna warstwa to Hue/Saturation, bez maskowania, po prostu, żeby lekko podnieść nasycenie kolorów zdjęcia:

Czwarty etap to zwykła warstwa w ustawieniu Soft Light. Korzystając z Brush i tabletu, delikatnie rozjaśniam i przyciemniam niektóre partie zdjęcia, żeby uzyskać efekt większej trójwymiarowości:

Na koniec podniesienie kontrastu warstwą Curves, wyginając krzywą w delikatną eskę. I tyle, Flatten Image, Save:

Całość obróbki jednego zdjęcia to ok 3-5 minut, bardzo szybka praca, dzięki temu między innymi mogę oddawać zdjęcia na drugi dzień po sesji :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!